Kratki trawnikowe z betonu, czy z tworzywa sztucznego – wypróbowane rozwiązanie o dużym potencjale przepuszczalności.
Już na początku XX wieku narodziła się idea stworzenia nawierzchni jezdnej wykonanej z kratki trawnikowej, która byłaby równocześnie zazieleniona. Pierwszy wniosek patentowy pochodzący z USA został przyjęty i zaakceptowany w roku 1912.
O tym, jak aktualna- nawet w dzisiejszych czasach – jest ta idea świadczy wzrost wykorzystania kratek trawnikowych w umacnianiu różnych nawierzchni. Na początku kratki te zrobione były z betonu. Jednak na przestrzeni ostatnich 10 lat na całym świecie odnotowano potężny wzrost zainteresowania kratkami z tworzywa sztucznego. Oto argumenty uzasadniające to zjawisko:
- Łatwe wykonawstwo
- Użytkowość
- Możliwość zazielenienia
- Materiał pochodzący z recyklingu, nadający się do powtórnego przetworzenia
Te spostrzeżenia oraz zalety tworzywa sztucznego zostały wykorzystane przykładowo w Ssyetemie umacniania nawierzchni Ecoraster. Ze szczegółowymi rozwiązaniami wybiegającymi w przyszłość Ecoraster został zaakceptowany na całym świecie jako sprawdzona i funkcjonalna alternatywa.


Informacje dotyczące produktu:
Konstrukcja i materiał
Kratki trawnikowe składają się ze specjalnych komór, dzięki otwartym komorom kratki Ecoraster, nadmiar wody może szybko odpłynąć z placu. Nawet po silnych ulewach, nawierzchnia umocniona za pomocą Systemu Ecoraster szybko staje się sucha. Kratka EcoRaster to światowy nr 1 . Jest stosowana z powodzeniem już od 1994 roku. Sprawdziła się przy umacnianiu milionów m2 nawierzchni w niezliczonych obszarach zastosowań. Dzięki szczególnym procedurom produkcyjnym firmy Purus rozpoczęła się nowa era w wytwarzaniu wysokojakościowych i wartościowych kratek z tworzywa sztucznego.
Pod oryginalną marką EcoRaster kryją się unikalne, elastyczne i wytrzymałe kratki znajdujące zastosowanie w najbardziej ekstremalnych projektach umacniania nawierzchni. Najwyższa jakość- także przy działających siłach ścinających i wysokich obciążeniach -gwarantuje inwestorowi wieloletnie użytkowanie umocnionej nawierzchni. Bezpieczeństwo zagwarantowane jest również przez wyjątkowy wtykowy system połączeń z 18 stabilnymi haczykami na 1m2 ( patent nr 0576939)
Zalety ekologiczne
- Decentralne, naturalne wsiąkanie wody do gruntu.
- Utrzymanie mikroklimatu oraz przestrzeni życiowej drobnych organizmów.
- Ochrona przeciwerozyjna.
- Stopień pokrycia powierzchni roślinnością – blisko 100.
- Idealna ochrona drzew.
Zalety techniczne:
- Wyjątkowo stabilna, nawet przy wysokich obciążeniach
- Jezdna dla samochodów ciężarowych (do 380t/m2) dzięki 12 zintegrowanym ze sobą owalnym komorom zapewnia dużą wytrzymałość na działanie sił poprzecznych.
- Pewny, szybki i łatwy system połączeń typu “SecLock”, pionowy i poziomy, zaczepy ułatwiające układanie jednej warstwy na drugiej. Poszczególne elementy zmontowane są już na palecie tworząc gotową powierzchnię 1m2.
- Lekki transport – waga ok. 6kg/m2
- Wypustki na zewnętrznej powierzchni – funkcje antypoślizgowe.
- Połączenie umożliwiające przenoszenie sił poziomych i poprzecznych.
- Dzięki szczególnej konstrukcji spodniej doskonale dopasowuje się do nawierzchni.
Pomocne wskazówki ułatwiające porównanie.
Porównanie płyt betonowych z kratkami z tworzywa sztucznego
Produkt oraz jego parametry użytkowe | Betonowe płyty ażurowe | Kratki trawnikowe z tworzywa sztucznego | |||
I Konstrukcja | |||||
1. Materiał | Beton | Tworzywo sztuczne | |||
2. Powierzchnia zazielenienia | ok. 60 | ok. 85-95% | |||
3. Możliwość przenikania systemu korzeniowego oraz nawadniającego pomiędzy poszczególnymi komorami | brak | W przypadku kratek Eco – jest taka możliwość | |||
4. Chłonięcie wody poprzez materiał | W zależności od jakości betonu – do 20% wody, która przesiąknęła do gruntu | Tworzywo sztuczne nie chłonie wody | |||
5. Optyka | Kolor: szary Ściany komór są zawsze widoczne (grubość ok. 15-20 mm), nierównomierny wzrost roślin, ziemia szybko wysycha, beton wchłania wodę przesiąkową | Kolor: do wyboru: zielony, czarny. Ściany komór są słabo widoczne (grubość ok. 3-5 mm), równomierny wzrost roślin, woda przesiąkowa jest w 100% dostępna dla roślin. | |||
6. Waga | ok. 120 kg/m2 | ok. 4,5-7,5 kg/m2 przy kratkach wykonywanych metodą wtryskową | |||
II Funkcjonalność | |||||
7. Stopień użytkowości | W zależności od jakości ułożenia i stopnia zarośnięcia – dobry | W zależności od jakości ułożenia i stopnia zarośnięcia – dobry | |||
8. Stabilność / Forma | 200-300 t/m2 czworokątne segmenty | Ok. 300 t | |||
9. Połączenie ze sobą poszczególnych elementów | Brak połączenia. Nie ma jednolitej struktury nawierzchni |
Horyzontalne i pionowe połączenie. Jednolita struktura nawierzchni |
|||
10. Dopasowanie do nawierzchni | -kratki kamienne są sztywne i nie ma możliwości przenoszenia sił pod wpływem nacisku na terenach z nierównościami lub innymi odchyleniami. – ryzyko złamania duże |
– kratki trawnikowe są elastyczne i mogą w różnym stopniu (w zależności od typu kratki) przenosić siły pod wpływem nacisku na nierównych terenach. – ryzyko złamania istnieje tylko przy przekroczeniu zalecanej dla danego typu kratki wielkości obciążenia |
|||
III Montaż | |||||
11. Nakład pracy związany z ułożeniem | Wysoki – duża waga – położenie możliwe tylko przy zastosowaniu rozwiązań technicznych, potrzeba 2-3 pracowników |
Zdecydowanie niższe koszty – mniejszy ciężar – nie trzeba stosować innych rozwiązań technicznych, potrzeba 1-2 pracowników |
|||
12. Wydajność pracy | ok. 10-60 m2/h | ok. 60-150 m2/h | |||
13. Nakłady na transport | ok. 8m2/paleta 1 samochód ok. 200m2 |
ok. 50m2/paleta 1 samochód ok. 1300m2 |
|||
IV Kalkulacja poszczególnych parametrów | |||||
14. Cena materiału | m2 – przy odbiorze z zakładu ceny są porównywalne | m2 – przy odbiorze z zakładu ceny są porównywalne | |||
15. Koszt transportu | ok. pięciokrotnie wyższy w porównaniu do tworzywa sztucznego. Związane jest to z ilością załadowanego towaru na 1 samochód i dużą wagą ładunku. Przy dużych odległościach transport jest nierentowny | Bardziej korzystny. Niższa waga produktu i większa wydajność transportu. Opłaca się nawet przy dużych odległościach ze względu na niewiele wyższe koszty transportu | |||
16. Koszt ułożenia | patrz pkt. III ok. 30% wyższy od tworzywa sztucznego |
patrz pkt. III |
Korzyści wynikające z zastąpienia płyt betonowych kratką z tworzywa sztucznego najlepiej obrazują punkty 2,5,7,11,12 oraz 15.
No comments.