Kratki trawnikowe z betonu (płyty ażurowe) czy z tworzywa sztucznego?

Kratki trawnikowe z betonu, czy z tworzywa sztucznego – wypróbowane rozwiązanie o dużym potencjale przepuszczalności.

Już na początku XX wieku narodziła się idea stworzenia nawierzchni jezdnej wykonanej z kratki trawnikowej, która byłaby równocześnie zazieleniona. Pierwszy wniosek patentowy pochodzący z USA został przyjęty i zaakceptowany w roku 1912.

O tym, jak aktualna- nawet w dzisiejszych czasach – jest ta idea świadczy wzrost wykorzystania kratek trawnikowych w umacnianiu różnych nawierzchni. Na początku kratki te zrobione były z betonu. Jednak na przestrzeni ostatnich 10 lat na całym świecie odnotowano potężny wzrost zainteresowania kratkami z tworzywa sztucznego. Oto argumenty uzasadniające to zjawisko:

  • Łatwe wykonawstwo
  • Użytkowość
  • Możliwość zazielenienia
  • Materiał pochodzący z recyklingu, nadający się do powtórnego przetworzenia

Te spostrzeżenia oraz zalety tworzywa sztucznego zostały wykorzystane przykładowo w Ssyetemie umacniania nawierzchni Ecoraster. Ze szczegółowymi rozwiązaniami wybiegającymi w przyszłość Ecoraster został zaakceptowany na całym świecie jako sprawdzona i funkcjonalna alternatywa.

 

 

Informacje dotyczące produktu:

 

Konstrukcja i materiał

Kratki trawnikowe składają się ze specjalnych komór, dzięki otwartym komorom kratki Ecoraster, nadmiar wody może szybko odpłynąć z placu. Nawet po silnych ulewach, nawierzchnia umocniona za pomocą Systemu Ecoraster szybko staje się sucha. Kratka EcoRaster to światowy nr 1 . Jest stosowana z powodzeniem już od 1994 roku. Sprawdziła się przy umacnianiu milionów m2 nawierzchni w niezliczonych obszarach zastosowań. Dzięki szczególnym procedurom produkcyjnym firmy Purus rozpoczęła się nowa era w wytwarzaniu wysokojakościowych i wartościowych kratek z tworzywa sztucznego.
Pod oryginalną marką EcoRaster kryją się unikalne, elastyczne i wytrzymałe kratki znajdujące zastosowanie w najbardziej ekstremalnych projektach umacniania nawierzchni. Najwyższa jakość- także przy działających siłach ścinających i wysokich obciążeniach -gwarantuje inwestorowi wieloletnie użytkowanie umocnionej nawierzchni. Bezpieczeństwo zagwarantowane jest również przez wyjątkowy wtykowy system połączeń z 18 stabilnymi haczykami na 1m2 ( patent nr 0576939)

Zalety ekologiczne

  • Decentralne, naturalne wsiąkanie wody do gruntu.
  • Utrzymanie mikroklimatu oraz przestrzeni życiowej drobnych organizmów.
  • Ochrona przeciwerozyjna.
  • Stopień pokrycia powierzchni roślinnością – blisko 100.
  • Idealna ochrona drzew.

 

Zalety techniczne:

  • Wyjątkowo stabilna, nawet przy wysokich obciążeniach
  • Jezdna dla samochodów ciężarowych (do 380t/m2) dzięki 12 zintegrowanym ze sobą owalnym komorom zapewnia dużą wytrzymałość na działanie sił poprzecznych.
  • Pewny, szybki i łatwy system połączeń typu “SecLock”, pionowy i poziomy, zaczepy ułatwiające układanie jednej warstwy na drugiej. Poszczególne elementy zmontowane są już na palecie tworząc gotową powierzchnię 1m2.
  • Lekki transport – waga ok. 6kg/m2
  • Wypustki na zewnętrznej powierzchni – funkcje antypoślizgowe.
  • Połączenie umożliwiające przenoszenie sił poziomych i poprzecznych.
  • Dzięki szczególnej konstrukcji spodniej doskonale dopasowuje się do nawierzchni.

Pomocne wskazówki ułatwiające porównanie.

Porównanie płyt betonowych z kratkami z tworzywa sztucznego

 

Produkt oraz jego parametry użytkowe Betonowe płyty ażurowe Kratki trawnikowe z tworzywa sztucznego
I Konstrukcja
1. Materiał Beton Tworzywo sztuczne
2. Powierzchnia zazielenienia ok. 60 ok. 85-95%
3. Możliwość przenikania systemu korzeniowego oraz nawadniającego pomiędzy poszczególnymi komorami brak W przypadku kratek Eco – jest taka możliwość
4. Chłonięcie wody poprzez materiał W zależności od jakości betonu – do 20% wody, która przesiąknęła do gruntu Tworzywo sztuczne nie chłonie wody
5. Optyka Kolor: szary Ściany komór są zawsze widoczne (grubość ok. 15-20 mm), nierównomierny wzrost roślin, ziemia szybko wysycha, beton wchłania wodę przesiąkową Kolor: do wyboru: zielony, czarny. Ściany komór są słabo widoczne (grubość ok. 3-5 mm), równomierny wzrost roślin, woda przesiąkowa jest w 100% dostępna dla roślin.
6. Waga ok. 120 kg/m2 ok. 4,5-7,5 kg/m2 przy kratkach wykonywanych metodą wtryskową
II Funkcjonalność
7. Stopień użytkowości W zależności od jakości ułożenia i stopnia zarośnięcia – dobry W zależności od jakości ułożenia i stopnia zarośnięcia – dobry
8. Stabilność / Forma 200-300 t/m2 czworokątne segmenty Ok. 300 t
9. Połączenie ze sobą poszczególnych elementów Brak połączenia.
Nie ma jednolitej struktury nawierzchni
Horyzontalne i pionowe połączenie.
Jednolita struktura nawierzchni
10. Dopasowanie do nawierzchni -kratki kamienne są sztywne i nie ma możliwości przenoszenia sił pod wpływem nacisku na terenach z nierównościami lub innymi odchyleniami.
– ryzyko złamania duże
– kratki trawnikowe są elastyczne i mogą w różnym stopniu (w zależności od typu kratki) przenosić siły pod wpływem nacisku na nierównych terenach.
– ryzyko złamania istnieje tylko przy przekroczeniu zalecanej dla danego typu kratki wielkości obciążenia
III Montaż
11. Nakład pracy związany z ułożeniem Wysoki
– duża waga
– położenie możliwe tylko przy zastosowaniu rozwiązań technicznych, potrzeba 2-3 pracowników
Zdecydowanie niższe koszty
– mniejszy ciężar
– nie trzeba stosować innych rozwiązań technicznych, potrzeba 1-2 pracowników
12. Wydajność pracy ok. 10-60 m2/h ok. 60-150 m2/h
13. Nakłady na transport ok. 8m2/paleta
1 samochód ok. 200m2
ok. 50m2/paleta
1 samochód ok. 1300m2
IV Kalkulacja poszczególnych parametrów
14. Cena materiału m2 – przy odbiorze z zakładu ceny są porównywalne m2 – przy odbiorze z zakładu ceny są porównywalne
15. Koszt transportu ok. pięciokrotnie wyższy w porównaniu do tworzywa sztucznego. Związane jest to z ilością załadowanego towaru na 1 samochód i dużą wagą ładunku. Przy dużych odległościach transport jest nierentowny Bardziej korzystny. Niższa waga produktu i większa wydajność transportu. Opłaca się nawet przy dużych odległościach ze względu na niewiele wyższe koszty transportu
16. Koszt ułożenia patrz pkt. III
ok. 30% wyższy od tworzywa sztucznego
patrz pkt. III

Korzyści wynikające z zastąpienia płyt betonowych kratką z tworzywa sztucznego najlepiej obrazują punkty 2,5,7,11,12 oraz 15.

No comments.

GermanPoland